zaterdag 1 september 2012

Frankrijk

15-6-2012 Venhorst - Theillay

Vandaag op pad, na 2 Amerika reizen in de zomer werd het weer tijd om te gaan camperen. Amerika zien we later dit jaar wel weer.

Op pad en het was regenachtig weer, mooi weer om Nederland mee te verlaten, zeker als je op plaats van bestemming lekker weer tegemoet mag zien. Nederland en België stonde beide in het teken van regen. Pas in Frankrijk ter hoogte van Parijs begon het mooier te worden, nog niet heet maar wel lekker.

Plan was gelijk aan vorige keer, tot aan Orléans en dan van de snelweg af, op zoek naar een hotel. Met de Bed & Breakfast app van de ANWB zagen we veel mooie B&B's op de route. Het plan voor een volgende keer was al snel een vakantie vol B&B geworden. Aangezien deze vakantie net begonnen was leek het ons een mooi idee om alvast te wennen aan het idee we zochten een mooie B&B op. Helaas waren de kasteel B&B dicht of niet te vinden, dus dan maar een oude boerderij waar een Nederlands stel een mooi slaapplaats van had gemaakt.

Frégeolière

Hier onze auto neergezet en onze slaapplaats geïnspecteerd. Zag er goed uit, dus we konden met goed fatsoen op de binnenplaats een lekker pilsje nuttigen. Hierbij een klapper met de geschiedenis van de boerderij en de verbouwingen om het tot een B&B te maken.

's avonds met de andere gasten gegeten en nog wat geborreld op de binnenplaats. De eerste dag zat erop en we begonnen de vakantie in ieder geval weer goed, én met zon.

16-6-2012 Theillay - St. Leon sur Vezere

Lekker geslapen in B&B Frégeolière. Dit was een mooi begin van de vakantie. Lekker ontbijtje en op pad naar een camping in de Dordogne. We zouden wel zien waar. Na een paar uur rijden vonden we een mooie camping bij St. Leon sur Vezere. Mooie camping, aanrader!

Ervoor hadden we een camping laten afvallen die ons té Hollands was wat betreft sfeer. Alles goed voor elkaar maar allemaal té. Lastig uit te leggen, mooie camping maar niet wat we zochten.

Deze camping beviel vele malen beter.

17-6-2012

Onze eerste nacht in de tent was na 2 jaar weer goed bevallen. Het had wat geregend, maar binnen nergens last van. 's Ochtends scheen een zonnetje en was het al lekker warm.

Vandaag op pad om kastelen te bezoeken. We hadden er 2 in de planning. De mooiste hadden we 3 jaar geleden al gezien, dus 2e keus deze keer bezoeken. Was geen straf, één met een rondleiding en één op eigen houtje te bekijken. Tuintje erbij uiteraard, en daar ook maar doorheen gelopen. Niet zo groot als de tuin van een kasteel dat we 3 jaar geleden bezochten (dat is echt de moeite waard), maar leuk om even doorheen te lopen.

Château de Losse

Chateau de Hauteford

Na de kastelen was het tijd om terug naar de camping te gaan of om eenandere plek te vinden om Nederland - Portugal te kijken. Uiteindelijk een restaurant gevonden wat deze avond de wedstrijd uitzond. Helaas was daardoor de keuken dicht, dus even naar de camping, snel wat eten en terug om de wedstrijd te kijken op groooot scherm. We weten de uitslag! We liggen eruit. Ach ja. Hoeven we de rest van de vakantie er geen rekening meer mee te houden. Na de wedstrijd lekker naar bed.

18-6-2012 St. Leon sur Vezere

Na een nacht met erg veel regen wat het deze ochtend toch droog. Het leek ook nog goed en warm weer te worden vandaag. Na ontbijt op pad gegaan om wijn te gaan proeven, want het barst hier van de wijnboeren/druivenvelden/proefmogelijkheden. Dus we zijn verschillende chateau's gaan bezoeken en verschillende soorten gaan proeven. Met 2 dozen wijn in de auto en nog wat losse tasjes zijn we redelijk geslaagd.

Na dit nostalgische gebeuren was het ook tijd om het kooktoestel maar eens uit te pakken en de eerste avond zelf te koken. Monique had er al deze hele tijd naar uitgekeken. Lekker gepratschte gebakken aardappelen met sla en een visje. Helaas was het visje niet gaar, we geven de schuld aan het kookstel.…

Lekker in de tent liggen en hopen dat het niet te te hard te gaat regenen. We pakken
morgenvroeg alles liever niet al te nat in.

19-6-2012 St. Leon sur Vezere - Puyselci

Vanmorgen de tent afgebroken, waar we samen met het inpakken van de auto toch bijna een uur mee bezig waren. Maar we zouden op pad gaan naar de volgende bestemming. Nog geen idee waar dit zou zijn. Het was in ieder geval grijs en grauw weer. Dus de kans op een Bed & Breakfast was al redelijk. Deze camping was trouwens een echte aanrader. Mooie beschutte plaatsen, fijne sfeer, mooie zwembaden, veeeeel ruimte en inclusief welkomstdrankje en flesje wijn bij vertrek.

Maar goed we gingen op pad en al snel ging het regenen. Het eerste doel was in ieder geval richting Toulouse/Albi. Verder zouden we het wel zien. Onderweg nog flinke regenbuien gehad. We zagen op de B&B app een leuk sfeervol B&B in een klein mooi plaatsje Bruniquel. Gezien het weer hadden we niet veel zin een tent op te zetten en de natte spullen zouden ook niet echt kunnen drogen. Dus het plaatsje bezocht en bij de B&B Cornelia aangeklopt. Het was een mooi oud Frans huisje in een middeleeuws aandoend dorpje op een helling. Helaas hadden we geen plek meer dus moesten we verder zoeken. De B&B is in ieder geval een aanrader om eens te bezoeken. Gezellige Nederlandse eigenaren die er echt iets leuks van hadden gemaakt. Volgende keer beter. Wel even wat gegeten en vervolgens naar de volgende plaats waar we nog kans hadden op een overnachtingsplek.

Wederom in een klein dorpje aangekomen met middeleeuwse allure, hier vinden we de B&B Chez Delphine. Een erg mooi oud pand. Hier was nog plek en dit ook meteen genomen. Het was nog vroeg in de middag dus we hadden nog tijd om de omgeving te verkennen. Hier liggen verschillende oude dorpjes waaronder Castelnau-de-Montmiral waar we een rondje gelopen hebben ( 15 minuten want groot was het niet). Daarna door naar Cordes-sur-Ciel dit was een grotere plaats waar boven op de heuvel het oude dorpje lag. Auto beneden neergezet en klimmen maar. Door het mindere weer kwam de sfeer niet echt goed over. Wel even wat gedronken en weer naar benden op zoek naar een eettentje.

Dit viel nog tegen, dus de auto maar in. Flink rondgereden maar niks gevonden. Normaal barst het van de restaurantjes maar als je ze nodig hebt, niks te vinden. Uiteindelijk terug naar Castelnau-de-Montmiral en daar weer op het pleintje gezeten en iets simpels gegeten.

Vervolgens naar het B&B en naar bed. Geen fijn beddengoed by the way.

20-6-2012 Puyselci - Salles d'Hotes

Na een nacht niet zo goed geslapen ( bed en lakens bevielen niet goed) zijn we aangeschoven aan de ontbijttafel. Dit was een echt Frans ontbijt en kon ons niet echt bekoren en we vonden het zeker de meerprijs niet waard.

Maar goed, op weg naar Albi. Meteen de Kathedraal bezocht. Wat een mooi bouwwerk. De audiotour blijft niet ons ding. Na een paar hoofdstukken leken we niet echt meer te luisteren en alleen om ons heen te kijken. Ook zonder de informatie blijft het de moeite waard.

Bij buitenkomst maar eens lekker een terras opgezocht om een hapje te eten. Hier konden we smullen van een plankje lekkernijen. Na het eten eens gaan kijken bij het museum naast de kathedraal, helaas was dit nog gesloten want de fransen hebben blijkbaar een erg lange middagpauze nodig. Even de tuin in dan maar.

Dus wij maar doorgelopen naar de brug vanwaar we een mooi uitzicht hadden op de kathedraal en het paleis.

Vervolgens via een andere brug weer naar het centrum gelopen. Nog wat rond gekeken en een echt Italiaans ijsje gegeten en de auto genomen richting Perpignan. We zouden daar op zoek gaan naar een camping. Aangezien we pas rond 18:30 in Perpignan zouden zijn, was dat lastig geworden en besloten we te gaan kijken naar een camping bij Narbonne. Hier 2 campings bezocht en al snel waren we eruit dat dit soort camping ons niet zou kunnen bekoren. Dan maar een Bed & Breakfast waar we er al een van hadden gezien in de app.

Adres ingesteld naar B&B Oasis en fingers crossed dat ze nog plaats zouden hebben. We belden rond 19:00 en er was nog plek. Met heel veel moeite de auto achteruit in een smalle garage weten te wurmen en vervolgens lekker in de tuin gezeten met een welkomst-pilsje. Het was een Frans/Nederlands stel dat hier een kleine B&B had met drie kamers.

Gezellig in de tuin gezeten en vervolgens in dat kleine plaatsje een restaurant gezocht. Hier lekker gegeten en weer terug naar de B&B om daar de fles wijn van de vorige camping te proeven. Samen met de vrouw des huizes de wijn geproefd en fles weten leeg te krijgen.

Toen lekker naar bed.

21-6-2012 Salles d'Aude naar Valras

Na een avond lekker te hebben geslapen in de Bed & Breakfast stond ons een lekker ontbijt in de tuin te wachten. Dit Bed & Breakfast Oasis is een aanrader. Vriendelijke mensen en een uitstekende kamer.

De auto uit de garage rijden was gelukkig een stuk gemakkelijker en we gingen op zoek naar een camping waar we de komende dagen (+\- 5) zouden kunnen verblijven. We waren sceptisch over het vinden van een camping die zou voldoen aan onze wensen, maar we zouden in ieder geval zoeken.

De eerste camping viel af en ook de camping municipal viel toch snel af. Daarna door gereden naar Valras en daar waren de campings zoals je kunt verwachten aan de Middellandse zee. Veel vertier, maar niet overal even gezellig qua sfeer. Met de eerste camping in Valras in ons achterhoofd doorgereden op zoek naar een gezelligere camping, en die vonden we meteen in de volgende camping. En hier was de receptie (in tegenstelling tot de andere campings) gewoon open tussen de middag. Een rondje gelopen over de camping die meteen al vriendelijker aandeed. Hier een mooie plek gevonden waarvan we dachten dat het in de ochtend voor veel schaduw zou zorgen.

Voordat we tent gingen opzetten wilde we nog wat gaan eten, althans het werd een McDonald's en even spullen gehaald bij de Supermarché. Terug op de camping was het grondzeil weer opgedroogd en konden we de tent opzetten. Het was wel erg warm maar goed, het moest toch eens gebeuren.

Toen de tent stond vonden we dat wel even aan het water zouden kunnen gaan liggen. Lekker zwembad waar de verschillende glijbanen ook middagpauze hebben.

Daarna lekker koken, eten en een boek lezen.

22-6-2012 Valras

Ook vandaag schijnt de zon weer als we opstaan. Nog steeds erg fijn dat we tot begin van de middag in de schaduw staan. Ook vandaag niks in de planning, en dat lijkt ons vandaag goed te liggen. Alleen even naar de supermarché om boodschappen te doen. Aangezien het hier zo warm is, en we helaas de middag bijna geen schaduw meer hebben gingen we op zoek naar een scherm wat we nog kunnen ophangen. We hebben een driehoeks scherm gevonden en genieten nu van extra schaduw.

Hieronder onze verdekte opstellen tegen de zon in de namiddag:

Het waait wederom erg hard hier vanaf het begin van de avond, het voordeel is wel dat alles lekker afkoelt. We moeten ons scherm wel in de gaten houden. En natuurlijk binnen koken want buiten waait de vlam elke keer uit van het gasstel.

Na het eten eens gaan kijken op t strand. Is lekker dichtbij en van de camping een paar honderd meter. Maar het water is nog steeds erg koud, dus we zien ons de komende dagen niet aan het strand liggen. Het zwembad blijft de voorkeur hebben.

Nog een paar pilsjes in de kantine gedronken, waar we de eerste 3 goals van Duitsland - Griekenland mee hebben kunnen krijgen. Toen zelf maar even het tafelvoetbal-spel geprobeerd. De disco begon net, maar leek aan animo een gebrek te hebben.

23-6-2012 - 28-6-2012 Valras

Wederom mooie warme dagen. Lekker weer is in het zuiden de laatste dagen alom aanwezig. Rustige dagen, uitslapen, ontbijten, inkopen doen, de was doen, aan het zwembad liggen. Tot zover een relax dag. 23-6 de wedstrijd Spanje - Frankrijk in de bar kijken. Zal wel flink wat Frans volk aanwezig zijn.

Wel een paar keer buiten kunnen koken. Jaap heeft het doek de andere kant opgehangen, zodat we overdekt zitten. Aangezien we geen waslijn hebben, hangt het wasgoed aan ons doek. Zo wanen we ons in ons eigen fort. De waterkraan zit hier vlakbij, maar nadat we een aantal keer op en neer waren gelopen om iets af te spoelen voor het eten, kwam onze Engelse overbuurman ons een jerrycan brengen die we wel mochten hebben. We hebben hem bedankt, maar ook gezegd dat we er zelf ook wel 1 in de tent hebben liggen, maar geen zin hebben om deze te pakken.

De laatste dagen een paar keer naar Valras Plage geweest om daar lekker te eten. Vanaf de camping konden we ongeveer 5 km over het strand naar de stadje lopen. Daar een hapje eten en nog even rondhangen en met een treintje terug naar de camping. Het is een erg gezellig stadje.

28-6-2012 Valras - Saint Girons

Vandaag op pad naar de Pyreneeën en we zullen zien wat we daar gaan aantreffen wat betreft het weer. Vandaag is het in ieder geval een erg mooie warme dag. Camping gezocht en gevonden.

29-6-2012 Saint Girons

Helaas deden de Pyreneeën waar ze goed in zijn. Wisselvallig weer! Vanmorgen dus met miezelregen opgestaan. Ontbijten onder de bomen ging nog net droog.

Wat zouden we hier kunnen ondernemen met dit grijze weer. Regen hield gelukkig wel redelijk snel op, maar de zon heeft zich niet meer laten zien tot einde van de dag.

We wilden een grot bezoeken, (grotte du Mas-d'Azil) dicht!
Daarna maar naar een kasteel (Chateau de Foix), hier naar boven geklommen en het kasteel bekeken.

Verder nog wat rond gereden en wat stadjes bekeken, terrasje gezeten en, terug naar de camping. 's Avonds hapje gegeten in het stadje waar veel muziek was.

We hadden besloten de volgende morgen verder te rijden want de weersvoorspellingen waren niet bijzonder goed. Kortom 2 dagen aan de voet van de pyreneeën en wij hadden 't alweer gezien.

De volgende morgen gaan we weer verder.

30-6-2012 Saint Girons - Millau

Vanmorgen om 7:00 werden wakker van licht tikken op de tent. Het was wat miezelregen. Vandaag gaan we weer verder hadden we besloten en eigenlijk meteen zijn we dan maar opgestaan om de tent in te pakken in de hoop alles redelijk droog te houden. Binnen een recordtijd hadden we de spullen gepakt en in de auto zitten.

We zouden naar Sévérac le Chateau gaan om daar de zon weer te zien. Onderweg zagen we erg vaak het bord "Millau" en Monique kon het niet laten om elke keer !Millauoooo! te melden. Dus we zouden even over Millau rijden en even kijken bij "onze" camping. Daar was het gezellig druk en in de stad was het heel erg druk.

Op de camping zagen we voldoende plaatsen aan de rivier en het strandje, dus even checken of daar nog plaats was. De computer deed het niet meer dus ze wisten niet wanneer bepaalde plaatsen bezet zouden raken. We gokten op een plek aan 't strandje. Tent in de zon op kunnen zetten en even rustig aan gedaan. In de stad was een weekend lang een aantal evenementen met op zaterdagavond de highlight. Het was voornamelijk muziek en buitenactiviteiten zoals klimmen, bungeejumpen, kanoën, etc.

Dus in de avond eens naar de stad gelopen om eens te kijken wat er te doen was. Lekker hapje gegeten bij Braconne (aanrader) en daarna naar het evenementen terrein. Hier veel volken veel te doen. Hier even rond gekeken en terug naar de camping.

Na een regenachtig begin van de dag was het in Millau lekker weer, zonnig en gezellig.

1-7-2012 Millau

Vandaag is niet veel zon te verwachten. We rijden naar de stand om te bowlen. Helaas nog dicht. Dus terug naar de camping. Het begint licht te regenen en we prijzen om gelukkig dat we onder de bomen geen last hebben van de regen. Maar nog geen half uur later begint het toch wel hard te regenen en moeten we in de tent gaan zitten.

Na 'n tijdje lezen maar even bowlen en daarna meteen nog even in de stad een hapje eten. Terug op de camping konden we meteen aanschuiven voor de EK finale tussen Spanje en Italië.

En zo is ook een druilerige regenachtige dag aan z'n einde gekomen.

2-7-2012 Millau

Bij opstaan schijnt de zon lekker. Helaas dat ie tegen de middag alweer verdwenen is. Tot 17:00 laat ie zich dan nauwelijks meer zien. Toch nog even de berg oprijden naar het afspringpunt voor de deltavliegers. Uiteraard niemand aanwezig vanwege slechte thermiek.

Terug bij de tent lekker lunchen en daarna even naar de stad om boodschappen te doen en om bij McDonald's te kijken naar de weersverwachting en even kijken naar hotels in Lyon.

Bij terugkomst was de zon vollop aanwezig en konden we lekker op 't standje zitten. Daarna lekker eten en wat spelletjes spelen bij de tent tot het 12:00 was en Jaap zijn cadeau kreeg.

3-7-2012 Millau

Vanmorgen rustig aan wakker geworden. Lekker mogen uitslapen als cadeau voor mijn verjaardag. Lekker ontbijtje kunnen nuttigen en verder niet al teveel doen.

4-7-2012 Millau - Clermont Ferrand

De ochtend begon mooi, maar helaas werd het al snel bewolkt. Dus het plan om morgen pas de terugreis te beginnen is opzij gezet. Spullen inpakken en vandaag alvast de eerste dag van de terugreis inzetten.

Iets na de middag hadden we spullen in de auto zitten en verlieten we de camping.

Om het iets vervroegde vakantie einde positief te benaderen, hebben we gekozen om te zoeken naar een goed restaurant voor vanavond. Met andere woorden we zijn bij McDonalds gaan zitten. Niet vanwege haute-cuisine of fine dining wat ze te bieden hadden, maar vanwege het internet. Hier hebben we gezocht naar een hotel, niet zo'n probleem, maar wat iets lastiger bleek, wat het vinden van een Michilin sterren restaurant.

het bleek dat in Clermont-Ferrand 4 Michilin sterren restaurants te vinden zijn in het centrum. Dus op weg naar CF en hopen dat ze nog ergens plek hebben. Begin van de avond in het hotel aangekomen en daar de receptionist een restaurant laten uitkiezen.

Even opfrissen in het hotel en op pad naar het restaurant: Jean-Claude Leclerc (http://www.restaurant-leclerc.com/)

Zoals wel vaker het geval, iets te vroeg aanwezig. Maar we hebben er erg lekker gegeten. Onze Michilin ervaringenlijst is weer met 1 restaurant toegenomen.

Terug naar het hotel, en voorbereiding op de terugreis. Die moest namelijk in 1 dag gebeuren. We hebben onszelf namelijk ook getrakteerd op een dag in de sauna na de reis. Met andere woorden, dondagavond moesten we weer in Venhorst zijn om vrijdag de hele dag te kunnen ontspannen in de sauna.

5-7-2012 Clermont Ferrand - Venhorst

Vanmorgen erg vroeg opgestaan, althans voor ons doen. Om 8 uur ontbijten en vóór 9:00 in de auto zitten om nog een beetje op tijd in Baexem te zijn. Daar onze vakantie verhalen delen met Ad en Hennie, ze zijn namelijk ook net terug van vakantie.

Na een lekkere maaltijd door naar Venhorst.

Location:Millau

1. Thanks for providing the valuable information about Frankrijk. It is so interesting post!!