dinsdag 23 juni 2015

Frankrijk 2015

Frankrijk

20-6-2015 Beaune

Vanmorgen was het mooi op tijd dat we in de auto zaten. Het is deze zomer weer eens tijd om te gaan kamperen. Het verre zuiden van Frankrijk staat dit jaar in de planning. Vandaag gaan we naar Beaune om daar in een Bed & Breakfast te overnachten.

Om 9:00 zaten we in de auto en de reis liep bijzonder voorspoedig. Onderweg was het lekker rustig op de weg en Monique heeft het hele stuk gereden. Rond 16:30 waren we in Beaune in ons B&B. Een mooi gebouw waarin we in een bijgebouw een mooie kamer hebben.

We zijn rond 17:30 even het centrum van Beaune in gereden en daar natuurlijk het ziekenhuis bezocht. Hier een rondleiding gehad in dit bijzondere gebouw waar eind 14:00 het ziekenhuis open ging om op kosten van het ziekenhuis arme bewoners op te vangen. Een erg mooi dak dat vanuit de binnenplaats zichtbaar is, is getracht in oude staat terug gebracht te worden. De “Zaal voor de Armen” was vanuit deze binnenplaats te bereiken. Hier stonde 30 bedden aan weerszijden van een grote zaal waarbij de bedden kop/voet aan elkaar gezet zijn.

Verder waren er ook privé vertrekken en kleine ruimtes waar betalende cliënten geholpen werden. Uiteraard was ook de oude keuken te bezoeken.

Na een klein uur waren we rond en vonden we het tijd om terug te gaan naar het B&B om vervolgens door te gaan naar het gereserveerde Michelin sterren restaurant “Charlemagne”. Zie op de blog van dit bezoek onze ervaring daar. Hier een kleine impressie

Rond 23:30 kwamen we terug in het B&B in tegenover ons B&B was een bruiloft feest aan de gang. Volgens ons de bruiloft die we ook in Beaune hadden gezien bij de kerk. Maar goed, weinig lawaai, dus we hebben goed kunnen slapen.

21-6-2015 Beaune - Valras-plage.

Deze ochtend na een goeie nacht begonnen met een lekker ontbijt. De eigenaar van het B&B had het gebouw 6 jaar geleden gekocht en was de B&B begonnen. Alle vetrekken probeerde hij op authentieke wijze in te richten. En dit was goed te zien aan de ruimtes, alsook de tuin en binnenplaats. In ieder geval een aanrader.

Na het ontbijt om 9:00 zaten we weer in de auto om naar zuiden te rijden. Ook vandaag was het rustig op de weg. Het weer was tot halverwege bewolkt en af en toe regen. Alleen bij Lyon was het even wat drukker op de weg, voor de rest was het erg rustig rijden. Wederom heeft Monique het hele stuk gereden. We kwamen bij een camping in Serignon-sur-plage, waar we wel nieuwsgierig naar waren geworden. Hier zouden we lekkere zwembaden en whirlpools, etc hebben. Dus wie weet zou dit ons goed passen. Aangekomen op de camping bleek het een erg massale uitstraling te hebben. We kregen een kaartje mee met de 3 plekken die nog beschikbaar waren. Het was een aardig stuk wandelen, en aangekomen bleken de plekken voor ons te weinig beschutting te bieden, dus we zouden verder gaan kijken. Deze wandeling heeft ons 45 mintuten gekost, met anderen woorden, een GROTE camping. Alles was er verder wel perfect geregeld, maar niet ons type camping. Te massaal en erg ver wandelen als je even naar een winkeltje of het zwembad wilde.

We zijn weer in de auto gestapt en naar Valras-plage gereden om daar de camping van 3 jaar geleden te bezoeken. Hier was nog voldoende te kiezen qua plaats om de tent neer te zetten. We hebben gekozen voor één plek verder dan waar we de vorige keer stonden. En plek met iets meer beschutting. Hier op bijna het heetst van de dag de tent opgezet en dat ging voorspoedig. Niks verleerd de afgelopen jaren. We waren een geolied team. Daarna weer even naar het zwembed en de dag afsluiten bij het camping restaurant (geen aanrader, maar we er zullen waarschijnlijk de rest van de vakantie niet meer komen).

Erna nog een partijtje pool en een pilsje om daarna weer lekker bij de tent te gaan zitten. De weersverwachting voor de komende dag is rond de 30+ graden. Gelukkig koelt het aan het begin van de avond lekker af en is het ’s nachts ook koel.

22-6-2015

Vanmorgen kunnen zien dat we goed staan met betrekking tot schaduw/zon. In de ochtend kunnen we lekker uitslapen als het aan de warmte ligt. Van de zon hebben we geen last. Daarentegen hebben we er ’s middags de meeste last van tot rond 18:00, maar dan liggen we aan het zwembad of zijn we op pad, dus dat komt goed uit. En vanaf 15:00 is er trouwens genoeg schaduw op de plek om ergens in de schaduw te zitten.

Vandaag eerst even naar de supermarkt grote inkopen doen. Was van meer toeristen de planning, dus het was er mega druk. Maar goed, de benodigde spullen gekocht en terug gegaan naar de camping om lekker in de zon aan het zwembed te gaan liggen. Dit kort vol gehouden, want meteen dag 1 verbranden leek ons niet verstandig. In de middag nog even op pad en daarna lekker zelf (Monique) koken. Uiteraard een lekker glaasje wijn erbij en bij de tent nog rustig aan gedaan.

23-6-2015

Vanmorgen lekker uitgeslapen en rustig aan ontbeten. Rond 11:00 richting Beziers om eens te kijken wat daar te zien was. Hier een mooie kathedraal bezocht.

Je mocht ook de toren in.

Een mooie klim van 160 treden tellende krappe wenteltrap. Boven een mooi uitzicht over dit stadje.

Door dit stapje loop Canal du Midi, dat is een kanaal aangelegd eind 1600 van de Oceaan naar de Middellandse Zee. En staat sinds 1996 op de Unesco Werelderfgoed lijst, en kanaal van 250km. Nu alleen nog in gebruik voor pleziervaart.

Net buiten de stad lagen de 9 sluizen. De naam zegt het al, 9 sluizen na elkaar om het hoogte verschil op te vangen.

Na een wandeling naar de sluizen in de hitte, konden we een toesisten treintje terug naar de stad nemen, die ons ook nog wat van de stad heeft laten zien, en ook nog een mooi parkje.

Waarschijnlijk gaan we er nog wel een keer naar terug de komende dagen. Na terugkomst in het centrum, tapas gegeten om daarna met de auto terug naar de camping te gaan. Lekker aan het zwembad liggen, nu iets langer in de zon, in de hoop dat we op deze manier steeds wat meer kunnen hebben.

Om 19:00 gaat het zwembad dicht en is het dus tijd om terug naar de tent te gaan om het avond maaltijd voor te bereiden. Lekker biertje vooraf, lekker wijntje bij het eten.

24-6-2015

Vandaag een rustige dag in de planning, rustig opstaan, ontbijt, en dan even naar de Supermarkt om het avondeten alvast te halen en nog een e-reader zodat we beide vooruit kunnen met lezen. Ook nog even gestopt bij een wijnboer om een fles wit en een fles rosé mee te nemen voor het avondeten. Want de flessen die we van de supermarkt hadden meegenomen waren niet heel goed bevallen, dus nu maar eens proberen bij een wijnboer/wijnhuis “La Yole” een witte wijn met Chardonnay + Viognier druif, heeft ons goed gesmaakt tijdens avondeten.

Daarna bij het zwembad lekker rustig aan gedaan en daarna nog even bij de tent lezen/slapen/ontspannen. Drie dagen achter elkaar een echt vakantiepotje gegeten wat goed smaakte. Daarna nog even dobbelen en toen was het bedtijd.

25-6-2016

Vandaag ook weer rustig aan gedaan. Gewinkeld, gezwommen en ontspannen. Dus niet echt een lang verhaal waard. Straks eens een potje macaroni proberen klaar te maken, kijken of dat ook goed gaat smaken. Verder nog bij La Yole nog wat flessen wijn gehaald, ook een nieuwe proberen vanavond en als die ook bevalt, hebben we een vast wijnleverancier gevonden….

26-6-2015

Vandaag zou een rustige dag gaan worden. Wijnproeven en kopen was het plan. Na de lunch bij de receptie om een wijnroute gevraagd, en een dorpje verder zou een wijnroute beginnen. Wij zijn daar naartoe gereden na het ontbijt. Na een beetje zoeken kwamen we op de route terecht en de eerste wijnboer stond op het punt om te sluiten voor de middag. Dus we waren weer aan de late kant begonnen. Het Franse ritme zit er bij ons niet in. We staan er te laat voor op en hebben eigenlijk ook geen zin om de dag eerder te beginnen. Dit betekend wel dat we voor de middag weinig kunnen bezoeken aangezien alles rond 13:00 weer sluit. Maar goed, we besloten om terug naar de camping te gaan en lekker aan het zwembad te gaan liggen om later in de middag weer de wijnroute te gaan rijden.

Dus rond 16:30 zaten we weer in de auto om de wijnboeren te gaan bezoeken. In eerste instantie voor witte wijn, maar daar vonden we weinig lekkers. De eerste wijnboer was een vrouw die volgens ons met tegenzin ons wilde helpen. Ze vroeg niks, bij de vraag of we iets zouden mogen proeven zag je op haar gezicht de zucht die normaal mensen laten horen. Dus voor Jaap was het wel duidelijk, hier proeven we alleen maar nemen we niks mee. Klantvriendelijkheid helpt wel voor ons (Jaap).

Daarna tussen de druivenstruiken door verder de route gereden en bi de volgende wijnboer gestopt. Hier maar de rode wijn geproefd. Ze had flessen vanaf 8,50 tot 20 euro. We vonden gelukkig voor de portemonnee de twee goedkoopste de lekkerste. Moet ik wel zeggen dat het lastiger is om de smaak te bepalen als je niet kunt doorslikken maar uitspuugt. Twee flessen rijker(want het is allemaal voor op de camping ’s avonds bij de tent) door naar de volgende.

Ook daar vroegen we om de rode wijn, maar hij gaf aan dat hun witte wijn ook erg goed was, en dat dit volle wijn zou zijn. Dus zo goed als we zijn, toch maar even de witte geproefd. Deze was wel lekker, maar we vonden ‘m geen 16,- per fles waard. De rode wijn was ook lekker, en daar hebben we er één van meegenomen. Ondertussen begon de wijn te werken, en we besloten nog 1 wijnhuis te bezoeken.

Dit was net aan het sluiten, maar we mochten nog wel naar binnen. Dit was een mooi Chateau bovenop een heuvel met uitzicht over de wijngaarden. De man die ons hielp zei hetzelfde op de opmerking dat we alleen maar rood wilde proeven, “Mijn witte wijn is ook erg lekker”…. Wederom over ons hart gestreken om de witte ook even te proeven. Aangegeven dat het niet onze smaak was en dat we nieuwsgierig waren naar de rode. Hier had ie verschillende soorten van. De eerste kwam uit de koeling, en door het warme weer smaakte die wel goed, een beetje frisse rode wijn (18 graden). De tweede fles kwam niet uit de koeling, en dat maakt de smaak sowieso als anders. Wel had die een vollere smaak en ook die fles wilden we meenemen. Van dit wijnhuis gaan de meeste wijnen naar Duitsland omdat de eigenaar een Duitser is. Verder exporteert hij veel naar China, dus in Frankrijk dronk men weinig van dit wijnhuis op de lokale bevolking na.

Maar goed, 5 flessen wijn rijker, gingen we terug naar de camping om de wandeling naar het dorpje te gaan ondernemen. Rond 19:40 liepen we langs het strand naar Valras-plage. Een klein uur verder name we plaats bij een restaurantje. Na twijfelen nam Jaap de mosselen en Monique de entrecote. De hoop dat de mosselen zoals bij het camping restaurant niet de standaard waren. Dit kwam helemaal goed, deze pan mosselen was goed. In een pittige saus klaargemaakt smaakte ze erg goed. En dat voor de helft van de prijs in vergelijking met de Belgische kust.

Na het eten hebben we de “Petit Train” terug genomen naar de camping om daar nog even een wijntje te nuttigen en te gaan slapen.

27-6-2015

Vandaag willen we toch iets meer ondernemen dan aan het zwembad liggen. Marseille is bijna 2,5 uur rijden, dus dat is wat aan de lange kant voor een dagtrapje, dus het werd Perpignan. Aangezien het vannacht flink was gaan waaien, hebben we slecht geslapen. ’s nachts uit de tent om wat spullen aan de kant te leggen zodat dit niet zou weg waaien. Dus we waren ook niet zo heel vroeg uit bed (gelukkig laat de schaduw dit ruimschoots toe). Rond 11:00 zaten we in de auto richting Perpignan.

We waren rond 12:30 in Perpignan en meteen naar de VVV (Office de Tourisme) om een wandelroute en wat andere mogelijkheden. Daarna lekker op een terrasje ontbeten. We kregen perfecte zalm. Zó ontzettend zacht. Rond 13:30 wilden we in een treintje een rondje door de stad rijden. Helaas had deze pauze dus we moesten wachten tot 14:30. In de tussentijd even naar de Kathedraal Saint-Jean-Baptiste. Voor de kerk een echt Frans pleintje, bloemenwinkeltje met lavendel, franse metalen stoeltjes, fonteintje en de Kathedraal.

Daarna nog even door de straatje van het oude centrum gelopen om rond 14:30 bij de opstapplaats aan te komen. Dit treintje rijdt rond door het oude centrum langs wat bezienswaardigheden. Een makkelijke manier om iets van de stad te zien, maar niet heel bijzonder.

In Beziers was het meerde de moeite waard. Na het rondje even gaan zitten bij de “Castillet”. Een oude stadsport en daarna een gevangenis. Hier was een protest aan de gang, van wat wij denken tegen fascisme en tegen Front National. Maar ze waren niet echt goed geslaagd in het maken van spandoeken. Toen ze het centrum in wilde lopen kwam de politie snel op motoren aanrijden om ze te intimideren, maar lieten zicht niet tegenhouden. Dus de mars ging het oude centrum in. Er was trouwens erg veel politie op straat, geen idee of dit kwam door de aanslag eerder deze week of door het bezoek van een hooggeplaatste in de stad.

Het “Palais des rois de Majorque” konden we helaas niet in vanwege een privé aangelegenheid.

Maar goed, na het drankje nog even rond gelopen, een portemonnaie gekocht en toen terug naar de camping om toch nog even aan het zwembad te gaan liggen.

Aangezien het nog steeds flink aan het waaien was, hebben we besloten om in Valras-plage te gaan eten. Het is er trouwens erg gezellig. Een soort feest dat dit weekend aan de gang is met veel vertier op straat. Heenreis deze keer met het treintje. Een van de vele restaurantjes gekozen om hier ook weer zalm te bestellen. Ook deze was erg lekker. Daarna mosselen voor Jaap en een bord zeevruchten voor Monique.

Na het eten ook weer met het treintje terug naar de camping gegaan.

28-6-2015

Vandaag weer een rustige dag, althans tot onze Belgische buren aan het einde van de dag naast ons kwamen staan. Maar we beginnen vooraan. Lekker rustig aan gedaan vanmorgen, een tosti gebakken als ontbijt, die heerlijk smaakte na alle harde stokbrood, om daarna maar eens inkopen voor het avondeten te gaan doen. Vanaf vandaag is het zomerseizoen volgens mij echt begonnen. Op de camping komen steeds meer mensen en de supermarkt is vanaf vandaag 7 dagen van 8:00 tot 21:00 open. Dus het toeristenseizoen is begonnen. Na de boodschappen de hele middag aan het zwembad gelegen, wat sinds gisteren drukker is. De hele middag onder andere gezocht naar B&B’s en Hotels voor de laatste week. Het lijkt erop dat we via Nîmes, Orange, Maçon en de Champagnestreek terug naar huis gaan. Vandaar dat we Nîmes en Orange alvast geboekt hebben. Daar hebben we vandaag aan het zwembad aan gewerkt. Morgen nog maar zoeken naar een slaapplaats voor Maçon en de Champagnestreek. Uiteraard tussendoor nog even in het water gelegen en van de glijbanen af gegaan. Blijft wel leuk….

Rond 18:00 weer terug naar de tent om wat te eten, wederom een tosti. Onze nieuwe buren stonden er ook, Gisteren kwamen er aan de andere kans van onze tent als buren staan (4 jonge fransozen, zonder enig gevoel voor kamperen. Het opzetten van hun tent was een klucht op zich en het ophangen van een waslijn levensgevaarlijk om over het ophangen van de was maar niet te spreken. Gelukkig voor hun hangt onze lijn goed en jatten ze daar ook wat meters van). Vandaag stonden er ook aan de andere kant 2 Belgische families. Vriendelijke mensen bij de ontmoeting en daarna leek bij hun de vakantiestress te beginnen. Bij ons werd het daardoor alleen maar relaxter. Maar goed, leuk om die soap naast ons te zien. Volgens mij 1 gezin met kinderen en van een van de twee ouders, weer de ouders (opa en oma).

Papa moest alles doen en dat kwam hem al snel zijn neus uit. Dus hij vloog een paar keer uit z’n pan. Zijn vrouw die vervolgens helemaal niks deed liet het alleen maar verder ontploffen. Wij zaten er alleen maar meer ontspannen door bij onze tent. Nu ik de blog schrijf is Monique weer een lekkere maaltijd aan het bereiden en mis ik even de perikelen hiernaast. Hopelijk vinden ze de vakantiemodus nog voordat ze elkaar helemaal in de haren vliegen. Hoewel dat laatste natuurlijk leuker is voor de blog. We houden jullie op de hoogte, als er foto of film materiaal beschikbaar komt, komt het uiteraard op de blog…..

Maar goed, zometeen een hapje eten en daarna lekker chillen bij de tent met een lekker glas wijn.

29-6-2015

Vandaag hebben wederom een über-ontspan dag. Uitgeslapen, zoals al meerdere dagen, daarna ontbeten, boodschappen gedaan en om 13:30 lagen we aan het zwembad. De zon was wederom volop aanwezig, dus schaduw opzoeken was af en toe wel noodzakelijk. Veel in het water gelegen en van de glijbanen gegaan. De trend is hier om met nog hogere snelheid van de glijbaan af te gaan. Dit bewerkstelligen ze door de zwembroek tussen de billen te trekken. Met andere woorden, op de glijbaan zie je iedereen ineens in een zelf-gemaakte string staan. De jeugd (tussen 6 en 12) heeft hier natuurlijk de grootste lol om.

Een moeder stond voor me op bij de glijbaan en legde het me nog even uit. “Tres Vite” en ze wees naar iemand voor haar die de zwembroek alweer tussen zijn billen had en ze lachte er ermee. Maar bij het van de glijbaan afgaan voor me, zag je dat ook zij voor grotere snelheden wilde gaan.

Ikzelf heb het maar bij ouderwetse manieren gehouden, namelijk het water tegenhouden bij vertrekpunt door ervoor te gaan liggen en dan met het extra water en de “stuwkracht” iets sneller van de glijbaan….. Wil ook wel werken.

Verder hebben we nog gezocht naar de hotels en B&B’s die we nog zouden aandoen op de terugweg. We hebben de route nu helemaal helder.

Zondag naar Nîmes en dan maandag in de namiddag naar Orange. Vanuit Orange naar Maçon, en dan vanuit daar verder naar het zuidoosten van Reims. En dan vandaar weer door naar westen van Reims om daar nog met 2 dagen de vakantie af te sluiten. Dus op de terugweg rustig aan doen met natuurlijk een mooie route door de wijnstreken en uiteindelijk de Champagne streek.

Verder hebben onze Belgische buren zich vandaag rustig gedragen. Maar alles lijkt een probleem als ze communiceren. Bijna alles met een verwijtende toon. We hebben ze gisteravond wel nog even gesproken, verder wel aardige mensen, maar onderling lijken ze nog niet in de vakantiestemming. Beetje vreemde mensen ook.

Dit is nog redelijk wat tekst voor een dag waar we minimaal dingen gedaan hebben, het schrijven van dit verhaal lijkt nog het meest inspannend te zijn van vandaag. Het bevalt ons in ieder geval goed.

Het lijkt ’s avonds wel iets warmer te blijven, en overdag is het nu al ruim 1 week zonnig en droog.

30-5-2015

Vandaag weer niks doen. Zwembad liggen, van de glijbanen, biertje drinken en eten. Na het eten zijn we nog even naar het animatie programma gaan kijken. Was trouwens wel vermakelijk.

1-7-2015

Vandaag wilden we toch een nog wat gaan doen. In Beziers hadden we de eerste keer bij de sluizen niet echt de tijd genomen, dus daar nog maar eens naar terug. Verder is er ook een winkelcentrum, waar we zouden kunnen shoppen en eten.

Dus het ontbijt overgeslagen en meteen naar Beziers. Daar naar de shopping center, niet zo bijzonder en we zijn hebben er op een ontbijt na niks gekocht. Vanuit dit shopping center was het een korte wandeling naar het parkje waar we de vorige keer met het treintje doorheen gereden zijn. Hier even ontspannen doorheen gewandeld en daarna terug naar de auto. Met de auto naar de 9 sluizen gereden en uiteraard was het middagpauze, dus de boten lagen alleen klaar maar moesten nog een uur wachten.

Wij dus ook, er was een terrasje en daar met een hapje en een drankje gewacht. Na een klein uur kwamen de boten door de 9 sluizen naar beneden.

Ondertussen was het tijd om naar het zwembad te gaan en daar lekker te gaan ontspannen. Eerst nog even boodschappen doen en om 15:00 lagen we aan het zwembad. Hier lekken WEER niks gedaan en nog even een drankje doen voor het eten.

Onze Belgische buren vlogen elkaar weer in de haren, dus ik bedankt me de laptop maar te pakken en de blog te gaan schrijven. Aparte mensen, maar goed, laat ik daar maar niet teveel van op de blog zetten.

2-7-2015

Vandaag een rustige dag. Weinig te melden. Vannacht om 24:00 de verjaardag van Jaap. Een flesje champagne om het te vieren, maar door de vele wijn kwamen we daar niet meer aan toe. Dus die staat nog lekker koud voor een andere avond.

3-7-2015

Vandaag de verjaardag van Jaap. Dus wat gaan we doen? ONTSPANNEN en ZONNEN. Lekker op tijd aan het zwembad, zodat we in de middag nog even boodschappen kunnen doen en de hele middag weer aan het water kunnen liggen.

En dan vanavond lekker een hapje eten bij L’Octopus in Beziers. Daarover natuurlijk meer bij de Michelin Restaurants. Hieronder wel alvast wat foto’s

4-7-2015

Onze laatste dag op de camping. Vandaag weer rustig bij het zwembad liggen en even een tosti eten bij de tent. In de avond wilde we weer met het treintje naar Valras-Plage gaan, maar vandaag rijdt ie niet, of beperkt. Dus we gaan met de auto.

Op de pleintje zoeken we ons weer een restaurant uit en eten hier voor een heel erg schappelijk bedrag een drie-gangenmenu. Na het eten terug naar de tent en daar nog de wijn opmaken in combinatie met een spelletje Yahtzee.

5-7-2105

Vandaag zit het erop op de camping. We staan op tijd op (8:30) en beginnen met het inpakken van de spullen. Als een geoliede machine doen we dit en daarna volgt ook de tent. De spullen gaan gemakkelijk in de auto en de reis naar Nîmes kan beginnen.

Onze Belgische buren vertrekken ook, en hun vakantie-stemming is al beduidend beter. Ze vitten minder op elkaar (of verbergen het beter). Ze zijn iets eerder klaar en zeggen ze gedag.

Wij gaan op pad en komen rond de middag aan in Nîmes. Hier hebben we een hotel vlak bij het station en op loopafstand van de Arena/Amfitheater/Colosseum. We checken in en lopen eigenlijk meteen het centrum in om een hapje te gaan eten.

Na het eten staat het Amfitheater in de planning. Hier lopen we dan ook binnen.

Helaas gebruiken ze dit theater ook voor optreden in de maanden juni/juli/augustus. Dus een podium en tribunes zijn gemaakt. We volgen een audiotour waarbij het gebruik, de bouw en de gladiatoren van dit theater besproken wordt. Een prettige manier van bezoeken en wat kennis opdoen. Jullie kunnen dit gewoon op Wikipedia opzoeken….

Na dit bezoek was het natuurlijk door de hitte tijd voor een biertje. Na dit biertje konden we met goede moed de wandeling naar Tour Magne.

Via een mooi park lopen we in de hitte bergop om bij deze toren uit te komen. In de toren kun je met de trap omhoog (volgens Monique 135 treden) en boven een mooi uitzicht over Nîmes. Vervolgens weer naar beneden om beduidend makkelijker weer naar straat-niveau te wandelen.

We lopen weer terug richting Kathedraal en komen onderweg een leuk plekje tegen om weer een biertje te drinken.

Ondertussen is het 17:30 en we lopen iets later naar de Porte Auguste en een Kathedraal. Helaas is de Kathedraal gesloten en lopen we terug naar Maison Carrée. Hier kunnen we om 18:30 aanschuiven voor een film van 30 minuten over Nimes en hoe Maison Carrée ontstaan is. Leuk en lekker fris binnen in dit gebouw.

Hierna is het welletjes voor de bezienswaardigheden en gaan we op zoek naar een restaurantje. Dit vinden we uiteraard en hier sluiten we de dag Nîmes af.

Morgenvroeg willen we nog even Nîmes in en dan gaan we verder naar Orange. Hier wacht een mooi B&B op ons waar we 2 dagen zullen verblijven. Onder andere om weer even aan het zwembad te liggen maar ook om Orange te bezoeken.
Maar met deze hitte gaat alles wel iets rustiger. Wat het weer betreft hebben we alleen het eerste weekend een paar druppels regen gehad, en verder is het droog en heet geweest. De tent heeft in ieder geval geen regen hoeven te verduren.

Nu op onze kamer nog even bloggen en zometeen lekker naar bed.

6-7-2015

Vanmorgen op tijd nog even Nîmes ingelopen om nog even wat van de stad te zien en de gemiste zaken alsnog te kunnen zien. Een ontbijt bleek al een lastige klus. Weinig mogelijkheden om even op ’n terras te zitten voor een omelet met een jus d’orange. Maar uiteindelijk toch maar ergens gaan zitten voor een verse jus en een croissant (droog). Na dit genuttigd te hebben even aan de wandel gegaan. De meeste winkels waren nog dicht, maar dat zal wel zijn omdat het maandagochtend is. Het amfitheater bij de matador bekeken en een foto gemaakt. Tenslotte is Nîmes de Franse stad waar nog stierengevechten gehouden worden.

Daarna was het tijd om naar de Pont du Gard te gaan. Dit is een van de best bewaard gebleven aquaducten van het romeinse rijk. Dit aquaduct zorgde onder andere water voor Nîmes in de romeinse tijd en was zelfs voor die tijd een indrukwekkend bouwwerk van drie lagen. Een hoogte van 50 meter en een breedte van ruim 200 meter. Het is vandaag ontzettend warm, maar we zetten ons ertoe om dit indrukwekkende bouwwerken te bekijken. We kunnen ervoor langs wandelen. Aan de andere kant van de rivier bevind zich een gebouw met daarin een museum, filmzaaltje en expositieruimte. Het museum en de film gaan we bekijken. Beide aardig om te zien, maar niet veel meer.

De wandeling terug naar de auto en het daarna in de airco zitten, was een aangename wisseling van temperatuur. De route was naar een B&B vlakbij Orange. Hier aangekomen konden we auto parkeren en meteen gebruik makan van het zwembad. We hebben hier de middag verder doorgebracht in een ontzettend mooie tuin met zwembad. Later op de middag kwamen ook nog gasten uit Nieuw Zeeland.

’s Avonds zijn we naar Chateau-Neuf du Pape gereden om daar een hapje te eten. Lekker gegeten met natuurlijk een wijntje van dit dorpje.

7-7-2015

Vanmorgen stond er een lekker ontbijt op ons te wachten. De gastvrouw van dit B&B had het ontbijt goed voor elkaar. Nog even met de Nieuw-Zeelanders gesproken en daarna op pad gegaan naar Orange. we kregen nog als tip van de gastvrouw om naar Le Roque du Cèze te gaan als wie hier nog tijd voor zouden hebben.

De dag begon in ieder geval in Orange. Hier meteen het Theater bezocht en met een interessante audio tour een rondje in dit theater gemaakt.

Daarna naar het museum, ook dit wederom met een audiotour. De audiotours maken het in ieder geval wel leuker en informatiever.

Na het museum een hapje gegeten en daarna nog even door Orange gelopen naar de Notre Dame en de Arc de Triomph.

Orange was voor ons leuker dan Nîmes, maar misschien kwam dit doordat het dinsdag was en er veel meer leven in Orange was dan er was in Nîmes op zondag en maandag ochtend. Maar goed, we hebben er ons vermaakt en iets na de middag zijn we verder gegaan richting de waterval. Dit was absoluut de omreis waard. De rivier Cèze laat hier een paar mooie watervallen en cascades zien waar ook nog eens leuk en lekker zwemmen was. Bij aankomst stond er groot op een bord dat we moesten uitkijken, want sinds 1960 waren hier al 30 doden gevallen. Waarschijnlijk door verdrinking of vallen van de rosten. Zo voorzichtig al we zijn, zijn we hier toch naartoe gegaan en we waren absoluut niet de enigen.

Het was hier in ieder geval even heerlijk in het water liggen, en verderop na de watervallen was het helemaal mooi van de rotsen duiken. Uiteraard kon Jaap hier ook niet achterblijven en moest een paar keer van de rotsen duiken.

Na hier een tijdje te hebben doorgebracht zijn we weer terug naar het B&B gegaan. Jaap dacht hier trouwens vroeger ook al eens geweest te zijn en toen natuurlijk ook al van de rotsen te hebben gedoken.

Maar goed, terug bij het B&B nog even lekker in het zwembad gelegen en daarna nog even met de gastvrouw gesproken. Haar man is diplomaat en als familie hebben ze aardig de wereld over gezworven (Pakistan, Amerika, Oeganda, Maastricht, etc). Hierna op advies van haar een restaurant in het naastgelegen dorpje bezocht waar we heerlijk hebben gegeten.

Morgen gaan we onderweg naar Macon en zien we wel weer waar we terecht komen.

8-7-2015

Vandaag gaan we op pad naar Mâcon. In ons B&B stond weer een lekker ontbijt klaar. Het weer is vandaag iets aan de koelere kant. Maar goed, nog steeds lekker zonnig en rond de 25 graden. Dus echt klagen is het niet.

Na het ontbijt gaan we op zoek naar een fles wijn in Chateau-neuf du Pape. In dit dorpje zitten ontzettend veel wijnhuizen en overal zie je wijngaarden. Leuk om tussendoor te rijden. Bij een klein wijnhuis zitten we vervolges wijn te proeven. De wijnen in Chateau-neuf du Pape zijn standaard wel wat duurder. De winkels verkopen de wijnen uit het dorp en vaak ook nog Côte du Rhones, hier zit veel prijs verschil in. Wij kopen uiteindelijk 1 Chateau-neuf du Pape en 1 Côte du Rhone wijn. Dit geintje kostje ons bijna een uur omdat de Côte du Rhone niet op voorraad was in de winkel en we ‘m moesten ophalen bij de cave van de wijnboer. En die moest special voor ons naar zijn Cave gaan.

Maar goed, rond 11:30 zitten we met 2 extra flessen wijn in de auto om naar Mâcon te rijden. Hier doen we ongeveer 3 uur over, dus een korte rit. Onderweg nog een hapje gegeten en vervolgens Mâcon in. We hadden hier allebei niet heel veel zin in, dus we zijn als Chinezen door de stad gelopen. Het rondje inclusief wat drinken heeft ons niet meer dan 2 uur gekost. Dus dat was snel.

Onze B&B gastvrouw bij Orange vertelde dat ze soms Chinezen op bezoek heeft en dat hun planning helemaal absurd is. Ze proberen zoveel mogelijk in ’n dag te proppen. Bijvoorbeeld in 1 dag: Nîmes, Orange, Avignon, de Ardeche en liefst ook nog even naar de middellandse zee.

Maar goed, we hebben wat van Mâcon gezien en daarna zijn we doorgereden naar ons B&B.

In Mâcon hebben we 1 kerk (Eglise Saint Pierre) bezocht, en een kathedraal (Cathedrale Saint Vincent) en een kathedraal (Vieux Saint Vincent) waar niet veel van over was, alleen de entree. Daarna nog een houten huis in het centrum en dit gevolgd door een drankje op het terras.

Hiervoor hebben we wel een wijnroute genomen en onderweg nog even gestopt bij een wijnhuis. Hier 4 rode en 3 witte wijnen geproefd. En uiteindelijk 3 witte wijnen meegenomen.

Daarna ons B&B opgezocht waar we super zijn ontvangen en wat er heel erg mooi uitziet. De Nederlandse Anton heeft een huis gekocht en dit in 3 jaar opgeknapt op een geweldige manier. De Franse stijl maar in het huis wel alles netjes en op de Nederlandse manier aangepakt. Dus zeer comfortabele kamers en inrichting. Verder is er een gezamenlijke eetkamer, woonkamer en keuken waar je kunt zitten of iets kunt koken. Heel mooi gedaan.

Hij kwam vervolgens met de vraag of we al plannen hadden voor het avondeten. Dat hadden we niet dus we lieten ons inlichten. Vlakbij zat een leuk restaurantje met simpel maar goed eten voor een zeer schappelijke prijs, maar als we iets meer culinair zouden willen dan zat er ook nog een betaalbaar sterren restaurant op 12 km. We keken elkaar aan en vroegen wat betaalbaar betekende. 30 euro voor 3 gangen, dat konden we natuurlijk niet laten schieten. Uiteindelijk wel voor het 7 gangen verrassingsmenu gekozen en dat we een erg goeie keuze. We hebben heerlijk gegeten (zie samenvatting van dit bezoek) en ook nog eens voor een mooie prijs.

Na het eten terug naar ons B&B en naar bed.

8-7-2015

Na het ontbijt gaan we op zoek naar een fles wijn in Chateau-neuf du Pape. In dit dorpje zitten ontzettend veel wijnhuizen en overal zie je wijngaarden. Leuk om tussendoor te rijden. Bij een klein wijnhuis zitten we vervolges wijn te proeven. De wijnen in Chateau-neuf du Pape zijn standaard wel wat duurder. De winkels verkopen de wijnen uit het dorp en vaak ook nog Côte du Rhones, hier zit veel prijs verschil in. Wij kopen uiteindelijk 1 Chateau-neuf du Pape en 1 Côte du Rhone wijn. Dit geintje kostje ons bijna een uur omdat de Côte du Rhone niet op voorraad was in de winkel en we ‘m moesten ophalen bij de wijnboer. En die moest special voor ons naar zijn Cave gaan.

Na het eten terug naar ons B&B en naar bed.

9-7-2015

Vandaag lekker uitgeslapen in ons heerlijke B&B. Ontbeten in de ontbijtzaal met nog een paar andere toeristen waarvan ’n ander stel ook in hetzelfde restaurant had gegeten de avond ervoor. Tijdens het ontbijt nog even gesproken met Anton over zijn B&B. Aardige kerel die zijn gasten goed verzorgt.

De planning vandaag was om door de wijngaarden te rijden om na een uurtje verder over de snelweg te gaan. Op deze route bevond zich het dorpje Chardonnay en hier moesten we natuurlijk ook even stoppen om Chardonnay te proeven. Hier 3 flessen witte wijn gekocht na het proeven van een 4 soorten wijn. We hadden trouwens meer verwacht van dit dorpje, maar het is aan de kleine kant en er waren niet bijzonder veel wijnboeren. Vervolgens aan het einde van de route bij een wijnhuis een erg lekker witte wijn geproefd en gekocht. (Clos Gandin in het dorpje Plottes) Hier zagen we eigenlijk dat we beter via de Bourgondische wijngaarden (de rode wijnen) verder zouden kunnen rijden. Dus de planning aangepast om via de snelweg van Tournus naar Chalon sur Saône te rijden om daar weer van de snelweg af te gaan om het wijnhuis Santenay de la Cree te bezoeken. Dit wijnhuis is onder onze aandacht gekomen door de sommelier van de Kromme Dissel. Dus wij op pad naar Santeney. Al snel bleek dit een super keuze. De Route de Grad Cru’s waar we op terecht kwamen was geweldig om te rijden. Nog vele malen leuken dat de route in de ochtend iets zuidelijker. Ook het weer werkte iets meer mee, het was mooi zonnig en de vele wijnboeren waren druk bezig in hun wijngaarden.

In Santeney aangekomen bleek dit een erg leuk dorpje met DURE wijnen. De witten wijnen die we zagen kwamen stuk voor stuk niet onder de 20 euro uit. En voor wit is dat een aardige prijs, en dan hebben we het nog over de goedkoopste. In dit dorpje liggen hele mooi Chateau’s waarbij het moeilijk is om ze niet allemaal te bezoeken voor een proefsessie (en vaak ook een aankoop). Maar we zijn in ieder geval bij een wijnboer geweest, hier was de witte wijn op, en hebben we 3 rode wijnen geproefd. Er uiteindelijk 1 gekocht en gevraagd of het Chateau “De La Cree” in de buurt was. We kregen de route, en na 100 meter rijden zagen we het ook aangegeven. Dus hier naartoe gegaan en we kwamen ook hier uit bij een mooi chateau waar we winkel open was.

We dachten aanvankelijk dat we zouden moeten reserveren om te bezoeken, maar het was open. Helaas konden we hier de wijn niet proeven, maar de gok hebben we genomen en we hebben 4 verschillende witte Santeney de la Cree’s meegenomen (rib uit ons lijf). Daarna nog even naar een slijterij in Santeney gegaan, maar het werd al snel duidelijk dat de dag wel erg duur zou worden als we daar ook in kopen zouden doen. Bij het weggaan keek en reageerde de verkoper wel erg verrast dat we niet geslaagd waren in zijn winkel.

De route verder gereden en met stip de mooiste route de we afgelopen vakantie gereden hebben. Alle dorpjes in dit deel deden sfeervol aan, bij de wijngaarden reden de traktortjes ronden overal was er bedrijvigheid in de wijngaarden en de wijnhuizen zaten voornamelijk in mooie chateau’s en tussen de wijngaarden door is het heerlijk ontspannen rijden. Een volgende keer dat we in Frankrijk zijn, gaan we hier meer tijd doorbrengen. Ook de B&B die hier liggen zien er stuk voor stuk sfeervol en leuk uit.

Maar na 130 km in 5 uur gedaan te hebben en de mooie omgeving te hebben gezien en ervan te hebben genoten was het tijd om meters te gaan maken via de snelweg. Dus de Route de Vin afgesloten en bij Beaune weer de snelweg op gegaan om naar ons volgende B&B in Troyes te gaan. De ruim 200 km zouden we afleggen in de kortere tijd van 2 uur. In de auto zit Jaap te typen en uiteraard zit Monique aan het stuur.

10-7-2015

We hebben in het centrum van Troyes een mooi B&B van 2 herenhuizen aan elkaar. Aan het begin van de avond kwamen we aan en zijn meteen Troyes in gelopen. Uiteraard om hier een biertje te drinken en wat te eten. We zagen al meteen dat het een mooi stadje was waar we de volgende ochtend nog wel tijd zouden kunnen spenderen.

Dus na een goed ontbijt hebben we afgerekend en zijn we nog “even” de stad in gegaan. Een mooie wandelroute gedaan waarbij we de mooie huizen in het oude centrum konden zien. Alleen dat is al een aanrader. Uiteraard staan er in deze stad veel kerken en elke ervan, die open was moest bezocht worden.
De eerste kerk was Saint Madeleine

Daarna Saint Pantaléon,

Monique moest natuurlijk in elke kerk een of meerdere kaarsjes aansteken voordat we weer verder konden. De kerken hier maken ontzettend veel gebruik van glas in lood, wat ook voornamelijk uit dit stadje komt en waar ze om bekent staan. Buitensporig veel glas in lood ramen in elke kerk.

Onderweg liepen we voorbij een museum van de ambachten/handwerkers. Dit leek ons wel leuk om “even” te doen. Dat even had uren kunnen worden als we de audio-tour helemaal zouden hebben gedaan. Tientallen vitrines met netjes gerangschikt het gereedschap om mee te werken. Bijvoorbeeld 1 vitrine met 200 vijlen en raspen. En natuurlijk op de audioguide een verhaal hoe ze gemaakt werden en welke varianten er waren. En zo ging dat verder met een vitrine van hamers, tangen, scharen, bijlen, etc. Dus na 7 vitrines de verhalen te hebben gehoord en te hebben gezien zijn we gestopt met luisteren en er alleen nog maar voorbij gelopen. Na de gereedschappen kwamen we bij uitleg en instrumenten om houten tonnen, rieten manden, ect te maken. En op deze manier kwamen alle ambachten voorbij (hamermakers, schoenmakers, naaldenmakers, horloge/klokkenmakers, metselaar, loodgieters, stratenmakers, stoel/meubelmakers, dakpannenmakens, dakpannenleggers, slagers, smid, etc). Te veel om hier op te noemen en te veel om allemaal te beluisteren. We hadden na 7 audioverhalen wel voldoede gehoord. Er waren in totaal 50 verhalen van ongeveer 2 tot 5 minuten. Leuk om eens doorheen te wandelen en te zien, maar veeeeel te veeeeel. Ze hadden ongeveer 10.000 stuks gereedschappen in de vitrines en nog eens 20.000 niet uitgestalt.

Daarna was het tijd om de wandeling voort te zetten door Troyes en natuurlijk een hapje te eten.

Ook de kathedraal “St Pierre & St Paul’s Cathedrale” die we bezochten was groots, imposant en mooi.

En tenslotte nog eglise St Jean-au-Marché.

Ondertussen was het een mooie tijd om richting ons B&B te rijden, 40 km ten westen van Reims. We kwamen hier rond 17:30 aan en dit lag werkelijk geweldig. Een klein villa terrein in de bossen met ongeveer 10 villa’s. Een van deze villa’s was ons onderkomen. We werden hartelijk ontvangen door een zeer vriendelijke oude man (70+). Sprak minimaal engels, dus in het Frans dan maar. Zijn vrouw was nog niet thuis, maar zou snel thuiskomen. We konden onze kamer zien of even een ommetje lopen over het landgoed. Hier lag een vijver in van enorme omvang, het is beter een meertje te noemen. Hier omheen gelopen en erna een lekker koud biertje gedronken. Ondertussen was mevrouw er ook en konden we onze kamer kiezen. We zitten in een grote villa met 7 hectare grond.

Waarschijnlijk wonen deze mensen hier al lang, en hebben ze alles wat interieur gelaten zoals ze het 30 jaar geleden (of langer) hebben gekocht. Zeer sfeervol en gezellig. Het stel is ontzettend vriendelijk, een beetje alsof je bij opa en oma op bezoek gaat.

Wat 1 van hun kleinkinderen ook deed want hij was met vrienden hier een paar dagen op bezoek en voornamelijk om te vissen en te barbecuen. Een gezellig tafereel.

Het avondeten hebben we in het dorpje gegeten bij het kleinste restaurant waar we ooit in hebben gezeten. Grappig om te zitten in een nisje onder de trap. Het smalle restaurant was in een kleine oude woonkamer. Het eten was er goed, een lekkere biefstuk, met veel te veel aardappelpuree, rijst, wortelpuree en boontjes…

Na het eten terug naar het B&B via een Amerikaanse begraafpaats waar we met een glas lekkere wijn uit de buurt van Valras nog een partij Yahtzee hebben gespeeld.

11-7-2015

In het B&B Clairbois stond een eenvoudig maar lekker ontbijt op ons te wachten met een kop thee waar je van achterover slaat, zó groot. De man des huizes zou ons de route door de champagne streek uitleggen en gaf aan waar wat te zien zou zijn. Na een korte uitleg, een gemarkeerde wegenkaart en een klein papiertje met daarop de plaatsen die we moeten aanhouden, konden we op pad.

Al snel reden we weer tussen de wijngaarden door. Uiteraard met de Champagne-huizen volop aanwezig op deze route. De route was erg mooi en leek een beetje op die door de Bourgogne. Bij Vincelles konden we bovenop de heuvel genieten van het mooie uitzicht over de wijngaarden zóver we konden we kijken.

Bij een champagne huis zijn we gestopt voor een proeverij (11:00). Hier kozen we een lekkere Champagne van het huis Jacques Copin in het plaatsje Verneuil. We hebben hier 2 Champagnes geproefd. Een standaard Brut en een “Blanc de Blancs”. Zoals later zou blijken is een Blanc de Blancs voor ons niet dé Champagne. Deze is te wrang (maar 6 tot 10 gram suiker per liter) en van uiteraard alleen de Chardonnay druif. De Brut heeft in veel gevallen tussen de 10 en 20 gram suiker per liter en een demi sec tussen de 30 en 50 gram suiker perl liter. Dit zijn natuurlijk de grove getallen en elk huis kiest zijn eigen hoeveelheid suiker. De rosé hebben we trouwens nergens geproefd.

Met de eerste fles op zak gingen we verder, maar het middaguur naderde en dan gaat heel Frankrijk plat en is er ineens niks meer open (rárá slechte economie). Aangezien we rond het middaguur bij Chatillon aankwamen en naar het beeld van de Paus wilde gaan kijken (Urban II) was het duidelijk dat we weinig proeverijen meer zouden vinden erna. Maar goed, het was niet anders. Het beeld van de paus (1088 - 1099) stond mooi bovenop een heuvel en keek uit over de druivenvelden.

Gezien de tijd leek het ons een goed idee om niet meer te zoeken naar de Champagne huizen maar een hapje te gaan eten in Epernay. Onderweg toch nog even gekeken of er huizen open waren, maar van de vele huizen kwamen we er maar 2 open tegen. Bij de eerste van deze 2 (in Damery) zat een groep Belgen ook een Champagne te drinken. Wij konden hier ook even proeven en ook hier was de Banc de Blancs niet ons ding. Daarna kregen we er nog 2. Waarvan 1 een mooier etiket had (leuk als souvenir) en de andere een mooiere smaak. Dus daar wat van meegenomen. Hier kregen we trouwens bijna een vól glas om te proeven (het eerste glas). Aangegeven dat we nog moesten rijden en dat we alleen kwamen om te proeven, gaven ze ons erna wat minder. We waren van plan hier ook nog een fles-afsluiter mee te nemen en dat zijn we helaas vergeten.

Weer de auto in en verder richting Epernay. Ongeveer 300 meter verderop kwamen we ander huis tegen. Dit zag er wat chiquer uit en hier wilden we ook wel even naar binnen, en het bordje “Ouvrir” maakte duidelijk dat ze open waren. Hier kwamen we bij een heel erg mooie kamer om te proeven. Het leek wel een countryclub ruimte.

Riante fauteuils in een mooie ruimte. Hier ging we zitten en we kregen onze eerste Champagne. Het was lastig uitleggen, dus bot en recht voor z’n raap zei Jaap: “This tastes flat”. Misschien was “We would like to taste a fuller/fruitier Champagne” beter geweest. Maar goed, zijn Engels was trouwens niet zo goed dat Jaap het genuanceerd kon proberen uit te leggen. Na de opmerking “This tastes flat” kreeg ie een ander uiterlijk. Ogen werden zo groot dat ze bijna uit z’n hoofd vielen, z’n verbale reactie was ook al iets in de buurt van “huh, pff”. Dus dit had ie niet verwacht. Het was ook een wat duurder Champagne huis, maar goed. Hij moest er maar mee leren leven. Onze zin om er iets te kopen ging ook al over. Maar we vroegen dapper voor een andere (en deze keer met smaak, graag!!). En dat kregen we, een “vintage” uit 2005. Deze smaakte lekker en dat lieten we dan ook maar merken. Hij kreeg weer wat kleur in z’n gezicht en een lach kon er ook weer vanaf. Reactie van hem “of course this tastes better, IT’s a Vintage”. Hiervan dan ook maar een fles meegenomen in een mooie doos.
We voelen ons soms wel wat goedkoop door te proeven, vaak meerdere wijnen en champagnes en dan maar 1 fles te kopen. Maar goed, het is niet anders.

Vanuit dit huis doorgereden naar Epernay, dé Champagne stad van de streek. Onderweg toevalling nog even gestopt bij het graf van Dom Pérignon in Hautvillers.

In Epernay liggen de Champagne huizen zoals “Moët & Chandon”, “Laurant Perrier”, “Mercier” en “Castelane”. Deze liggen aan een imposante avenue met enorme villa’s en ook de productie faciliteiten (onder de grond). Ook vele huizen waar je natuurlijk kunt kopen en proeven.

We hebben een hapje gegeten en zijn toen naar de “Avenue de Champagne” gelopen om deze Champagne huizen en Villa’s te zien. We zijn gestopt bij Moët & Chandon om de winkel in te gaan. Hier kon je natuurlijk de Champagnes kopen, helaas niet proeven. Ook stond er een fles Dom Perignon van 2000 euro. Ze zijn ook al goedkoper te krijgen, maar nog steeds meer dan 400 euro de fles.

Deze maar laten staan en doorgelopen naar het huis “Mercier”. Hier kun je een tour doen en in de kelders kijken. Helaas was het ’n uur wachten en daar hadden we geen zin in. Dus terug gelopen over de “Avenue de Champage”. Hier kwamen we bij het huis “Castelane” en daar was ook een tour plus proeven mogelijk. Dus hier de toer gedaan. Leuk om iets meer te weten te komen over het process en te zien hoe de productie faciliteiten eruit zien. Onder de grond bevinden zich 6km aan gangen en ruimtes waar ze de druivenlaten fermenteren, de flessen opslaan en bottelen. In totaal zou er 110 km aan tunnels onder Epernay liggen van alle huizen bij elkaar.
Na de tour mochten we natuurlijk een glas proeven, en daar hebben we dan ook maar een flesje brut van meegenomen. Castelane mengt oudere Champagnes met z’n brut om een stabiele smaak te hebben. De vintages zijn natuurlijk niet gemengd.

Na dit bezoek moesten we ons nog bijna haasten om bij Moët & Chandon een fles te kunnen kopen, want ze zouden om 17:00 sluiten. We waren hier nog net op tijd en hebben een Vintage van 2006 gekocht.

Een vintage betekend dat de Champagne gemaakt is van de druiven uit 1 jaar.

Na deze aankoop weer de auto ingestapt omdat we als doel hadden om naar Reims te gaan. Dus we moesten nog een stukje rijden, nu door wat minder wijngaarden en wat meer door de bossen en tussen de graanvelden door. Hier kwamen we wel nog een paar Champagne huizen tegen en bij 1 ervan hebben we nog even geproefd en ook gekocht, want ook deze smaakte ons goed. Hier trouwens ook de fles-afsluiter gekocht. Dus ook op dat gebied geslaagd.

In Reims natuurlijk de Kathedraal bezocht en daarna zijn we een hapje gaan eten. Verder hebben we van Reims niet veel gezien.

Maar de route overdag was absoluut het rijden waard. De Champagne-huizen zijn wat meer gewone woonhuizen met een kleine winkel erbij. Dit in tegenstelling tot de Chateau’s in bijvoorbeeld de Bourgogne. Maar het lijken er wel vele malen meer te zijn per vierkante kilometer.

Rond 22:00 kwamen we weer aan in onze B&B en hier was het gezellig druk met bezoek. Wij hebben een wijntje gedronken en een spelletje Yahtzee gedaan en zijn daarna gaan slapen. Onze vakantie zit er nu bijna op na een geweldige dag in deze Champage-Ardennen streek.

12-7-2015

Vandaag zit het er dan echt op. Om 9:00 ontbijt om vervolgens rond 9:30 in de auto te zitten onderweg naar huis. De twee eigenaren van een prachtige villa stonden ons uit te zwaaien alsof we weggingen bij Opa en Oma. Een geweldig verblijf, jammer dat ze minimaal engels spraken want het waren mensen waar we graag een wat langer gesprek mee hadden gehad, want volgens ons hadden ze genoeg te vertellen. Helaas liet ons Frans dit niet toe.