dinsdag 8 september 2015

Dag 4: New York

Vanmorgen rustig aan gedaan en een beetje uitgeslapen. Vandaag geen kunst...! We waren van plan Brooklyn te bezoeken. Vandaag is het Labor Day (een nationele feestdag in Amerika) en in Brooklyn is de West Indian Carnival. We waren hier wel nieuwsgierig naar en verder hadden we de Brooklyn Museum en de Botanische Tuinen voor vandaag in de planning. Bij aankomst in Brooklyn rond 11:00 zagen we volop de voorbereiding voor de Carnival. Honderden eettentjes werden opgebouwd en de voorbereidingen voor de optocht waren in volle gang. De eetkraampjes bestonden vooral uit de lokale etnische groeperingen van Brooklyn. Dus Jamaicanen, Trinidaders, Ghanezen, Brazilianen, Irritreërs, etc. Voornamelijk zagen we dus onze zwarte medemens die uit waren om een feestje te bouwen en toeristen. De sfeer zat er goed in. De optocht gaat over een lange straat in Brooklyn en aangezien we aan het begin van de straat aankwamen zijn we een stuk gaan wandelen langs deze straat. En na een stuk wandelen zijn we op een stoepje gaan zitten om mensen te kijken.

Je mag hier op straat geen alcohol drinken, dus dat zie je ook niemand doen. Ze verbloemen het wel door het niet uit bierflesjes te drinken. Op het stoepje waar we zaten roken we een zeer aanwezige wietlucht. Dat is schijnbaar geen probleem hier (vandaag). De politie is trouwens in zeer grote getale aanwezig, maar laten alles gemoedelijk verlopen. Na een tijdje zitten en kijken komt de optocht eraan. Ze beginnen met de organisatoren en daarna de politie, die trouwens wel op een boe-geroep mochten rekenen. Vervolgens komen onder andere senatoren, verkiesbare personen in de politiek, de brandweer en andere groepen. Het valt op dat er heel veel politieke lading zit in de voorbij trekkende leden. We dachten dat het vooral een carnaval zou zijn zoals bijvoorbeeld in Rio, maar daar leek het in ieder geval het eerste anderhalf uur niet op. Maar leuk om te sfeer te proeven en te zien hoe ze een dergelijk feest aanpakken. Het is zeer georganiseerd en ontzettend druk. Zeker na 'n uur begint het ontzettend druk te worden langs de weg. We hebben het ondertussen wel gezien dus we gaan wat eten.

Na het eten hebben we de metro genomen naar Coney Island. Dit is een boulevard aan het strand met verschillende pretparken en individuele attracties zoals achtbanen, reuzenraden, etc. Het is een vrije dag voor de Amerikanen en het is 30 graden dus het is hier ook erg druk met strandgasten zowel locals als toeristen. Wij zijn het parkje Luna in gegaan en hebben een paar attracties gedaan. We hadden een onbeperkte ritten pas voor 4 uur. Aangezien we na 'n uur de attracties wel hadden gezien, hebben we iemand anders gelukkig gemaakt met onze pas.

Na deze goede daad was het tijd voor een biertje in een bar aan de boulevard. Na een paar biertjes was het 17:00 geweest en hadden we bedacht dat we naar Williamsburg zouden gaan. Dit is een opkomende wijk in Brooklyn. Hier kregen we de tip om naar de bar in het hotel Wythe te gaan. Hier hebben we een mooi uitzicht op de skyline van New York. Ook hier drinken we een biertje en daarna is het tijd om rond 20:00 een hapje te gaan eten. Aangezien we in een leuk deel van Brooklyn zitten, zouden hier voldoende restaurants moeten zitten. We vinden een Mexicaan in een gezellig klein pand. Hier eten we een heerlijke Hamachi en een visfilet.

Als afsluiting van de dag besluiten we Top of the Rock op te gaan. Dit is de laatste van de drie wolkenkrabbers die we bezoeken. Dit is ook tevens de minst hoge. Maar zeker de moeite waard. Hier zijn we 3 jaar geleden ook geweest maar dan overdag. Dus nu in het donker. Het is wederom erg druk bij het naar boven gaan maar ook weer bij het naar beneden gaan. We staan hier al snel 15 minuten in de rij voor de lift. Maar goed, het was weer een mooi uitzicht.

Na deze laatste bezichtiging van vandaag hebben we een lekker broodje Lams Gyros gehaald bij een van de vele fondcarts en zijn we dat op de hotelkamer op gaan eten.

Al met al een rustige dag met betrekking tot toeristische activiteiten maar zeker wel de moeite waard.

@ Theo & Ria: Het is ook zeker een genot om hier te zijn! Het blijft een fantastische stad om te mogen beleven. Maar een dagje geen kunst is ook wel lekker, misschien morgen weer een museum in.