zaterdag 15 oktober 2016

Dag 3: Hazyview

Na een heerlijke nachtrust waren we vanmorgen uitgeslapen wakker rond 8:00. Vandaag hebben we geen haast, dus we blijven nog even lekker liggen en staan rustig op. Tijdens het ontbijt krijgen we wat tips voor de vandaag geplande route. Het ontbijt is verder lekker en goed verzorgd op een schitterend terras iets wat verhoogd.
Onze route zou beginnen bij Sabie en dan naar het noorden gaan, maar dat was wat aan de optimistische kant vanwege de flinke afstand.

Dus we laten dit idee varen, en beginnen de route in Graskop. Naar Graskop is het 35 km rijden (35 minuten) en vanaf daar kunnen hebben we een aantal stops in de planning.

Als eerste rijden we naar “The Pinnacle”. Hier hebben we een mooi uitzicht over de kloof met ook het begin van de kloof. We maken wat foto’s en kijken rond. Het is een aardige eerste stop.

Iets voor deze stop kwamen we nog voorbij een ander deel van de kloof, waar je met een grote swing overheen kunt schommelen. Alleen foto’s gemaakt, maar niet geprobeerd.

Vervolgens naar Gods Window. Dit is een plek met een mooi uitzicht. Maar het mooiste deel van deze stop is eigenlijk het “Rainforest”. Je kunt hier door een mini-regenwoud wandelen en nog genieten van wat vergezichten.

Het valt eigenlijk meteen op dat het aardig druk is op deze zaterdag, maar vooral dat de mensen (vooral Afrikanen) erg vrolijk en luidruchtig zijn. Wel op een zeer leuke en prettige manier. Ze zijn vriendelijk, hebben lol en zijn wel in voor een dolletje. Leuk om deze relaxte sfeer om ons heen te zien. En dan vooral bij de donkere medemens. Dit is trouwens tot nu toe sowieso de sfeer. Mensen zijn erg vriendelijk, lachen veel en lijken vrolijk te zijn. Fijn om je daartussen te begeven.

Na Gods Window slaan we de volgende stop over om meteen door te rijden naar het “restaurant” wat ons aangeraden is, met de naam “Boskombuis”. Het doet zijn naam eer aan en ligt eigenlijk in het niets in de natuur aan het riviertje “Treurig”. Hier stoppen we om wat te eten. Ze hebben niet veel meer van de kaart, maar ze maken een heerlijke Rumpsteak en Kipspies op een grill. Iets later zien we een Nederlands stel dat pech heeft, want alles is op. Voor zover we kunnen inschatten komen ze met koelboxen met vlees en drank naar het openlucht restaurant, maken ze alles klaar tot het op is, en sluiten dan. Maar wij hadden nog een lekkere lunch op een perfecte locatie.
En de laatste foto van de onderstaande 4, is het uitzicht vanuit het toilethuisje....!

Vervolgens door naar de Bourke’s Luck Pot Holes. Dit zijn uitgesleten ronde gaten in de Blyde rivier. Hier hebben we even rondgelopen en genoten. Dit was eigenlijk wel het leukste en mooiste om te zien vandaag. Na de wandeling lopen we terug en halen een ijsje. Dit gaan we bij een van de vele picknick tafels opeten en om ons heen zitten verschillende families ook aan tafel bij kleine of hele grote BBQ’s waar ze flink aan het bakken zijn.
Met al dit voedsel zien we opeens ook een aap lopen. Misschien was die ook wel toe aan een lekkere steak. Al snel zien we een tweede aap. Kinderen rennen ernaartoe maar de apen zijn uiteraard te snel. Dan lopen we terug naar de auto en ook daar zitten nog 6 apen relaxt om zich heen te kijken.

Vervolgens met de auto door naar de volgende plaats. Hier hebben we een mooi uitzicht. We maken een paar foto’s en zijn vrij snel weer op pad.

De laatste stop in Blyde River Canyon is de “Three Rondavels” Hier heb je wederom een weids uitzicht met 3 bergen als Rondavels (ronde Afrikaanse hutten). Ook hier kijken we even en daarna gaan we dezelfde weg terug rijden.

We hebben er nu 80 km opzitten en het is 16:00. Dus de dag zit er al aardig op. Op de terugweg willen we nog stoppen bij de Berlin watervallen.
Maar eerst moeten we een half uur terug rijden om er te komen. Hier stoppen we even bij een kleine maar hoge waterval. We kijken ook hier even, maken wat foto’s en gaan weer op pad terug naar de B&B. Dit is nog 45 minuten rijden en dan zitten we rond 17:30 aan een lekker koud biertje op het terras. Hier zit ook nog een Duits stel dat gisteren ook was aangekomen. We drinken samen met de gasten en de eigenaars wat. Daarna komen er nog nieuwe gasten uit Zweden. Ook hier drinken we nog even wat mee en dan gaan we terug naar de kamer om vervolgens naar een restaurantje te rijden.

We hebben vanmiddag al een behoorlijk stuk veel op dus we willen vanavond wat kleins eten. We kiezen hier een struisvogel carpaccio als voorgerecht en als hoofdgerecht een portie Sushi met Sashimi. Dat laatste hadden we beter niet kunnen doen, want dat blonk niet uit in smaak.
Daarna nog even bij de Mac een ijsje en dan terug naar de B&B.

Blog typen, fris douchen en dan lekker naar bed.

Tot morgen!

@Theo en Ria: Ja, het was inderdaad een lange ruk op de eerste dag. Maar we zijn er en kunnen nu volop genieten van al het moois wat we tegen komen :).
@ Annie & Chris: We hebben inderdaad een zeer mooi onderkomen en komen qua eten en drinken niets te kort. En ook wij zijn erg benieuwd naar de rest van onze reis, maar we houden iedereen natuurlijk op de hoogte!

1. Lieve Jaap en Monique, Hartelijk dank voor jullie lieve kaartje!! En wat zijn wij een bofkonten: we kunnen nu iedere
    avond TWEE bloggen bezoeken en meegenieten van de onwaarschijnlijk mooie foto's ! Jammer dat jullie zoveel vertraging hadden maar dat heeft de opvolgende dag ruimschoots goedgemaakt. Wat een idyllisch verblijf om de nacht door te brengen. Voor morgen heel veel mooie vergezichten en hopelijk veel wild. Liefs A & T

2. Wat mooie foto's je kunt aan jullie zien dat het daar mooi en vrolijk is. En ook de natuur prachtig, geniet ervan. Liefs en groetjes van ons.�� c&a