maandag 1 mei 2017

Barcelona 2017

Maandag na een rustige vlucht aangekomen in Barcelona. Van maandag tot en met donderdagmiddag is er een Atlassian summit waar Jaap naartoe mag voor TMC samen nog 7 andere TMC'ers.

Donderdagmiddag komt Monique aan in Barcelona en hebben we nog een paar dagen samen. Jaap gaat Monique ophalen op Place de Catalunyua waar ze met de shuttle bus aankomt. We lopen samen naar het hotel dat mooi gelegen is in het zuiden van El Born/Gotische wijk vlakbij het strand. Na aankomst lopen we naar het strand waar we een "welverdiend" biertje drinken met wat te snacken. Het is wel zonnig naar door de wind toch nog wel fris.
We lopen terug naar het hotel waarna we de stad inlopen om wat te gaan eten. We komen bij een restaurant uit waar Jaap vorig jaar al is geweest en waar we dit jaar met TMC ook naartoe zijn gegaan met n klant. We eten hier 1,3 kg koe!! Maar die was zo goed bevallen dat het geen probleem was om hier nóg een keer te gaan eten.
Na het eten zijn we nog even de stad in gegaan en uitgekomen bij een cocktailbar. Hier hebben we de rest van de avond cocktails gedronken. Ook TMC collega Bert kwam nog even meedoen. Na middernacht was het genoeg en zijn we terug naar het hotel gegaan.
Vrijdag 5 mei
Vandaag staat het stadion van FC Barcelona op het programma. We hebben hier om 10:30 een ticket. Ervóór nog ontbijten en dan naar Camp Nau. Hier is het na uitstappen uit de metro nog een stukje lopen en dan bij het stadion natuurlijk nog naar de andere kant lopen. Dan na even zoeken kunnen we het stadion in en beginnen wij in een soort museum. Waar de geschiedenis van Barcelona met voetballers, bekers, gouden schoenen, gouden ballen, shirts, schoenen, contract van Johan Cruijff etc te zien zijn. Uiteraard komen hier Cruijff, Koeman, Rijkaard en van Gaal ook nog voorbij.
Dan lopen we door en komen we op de tweede ring uit in het stadion. Hier kunnen we even zitten en dit schitterende stadion op ons in laten werken.
Daarna de press-ruimte. Vervolgens staan we in het kleedlokaal van de bezoekende club. Dit is vrij sober. Ze leggen wel uit hoe het kleedlokaal er van FC Barcelona uitziet, maar we mogen niet gaan kijken. Vanuit de kleedkamer lopen we via de catacombe en de spelers tunnel naar het veld. Hier kunnen we dit grote stadion vanaf het veld zien, even zitten op de reservebank om daarna weer het stadion in te lopen. Ze zijn op dit moment het gras aan het maaien. Dan komen we bij de commentatoren positie uit. Daarna zit het er eigenlijk wel op. Leuk om eens in dit stadion rond te lopen, hopelijk de volgende keer met een wedstrijd.

We nemen de metro terug naar het centrum en gaan hier een klein hapje eten. Daarna via de Apple store naar een huis (Casa Batlló) ontworpen door Gaudi. We gaan niet naar binnen want we hebben een afspraak voor Sagrada Familia. Dus we kijken even naar dit prachtige huis en lopen vervolgens door.
Onderweg zien we nog mooie gebouwen onder andere ook in Gaudi stijl en dan komen we aan bij Sagrada Familia. Uiteraard in de stijgers en met de hijskranen eromheen/erin.
We moeten er omheen lopen want de ingang is (nu nog) aan de zijkant. Hier krijgen we een audiotour en dan gaan we naar binnen. De buitenkant was trouwens al prachtig maar binnen zien we een kerk die er werkelijk erg bijzonder uitziet. De elementen zijn niet zoals ze in de middeleeuwse kerken gebruikt werden. Het glas in lood zorg ervoor dat dat er een mooie kleur op de zijkanten van de muren/plafonds te zien zijn. Aan beide kanten van de kerk andere kleuren. De kolommen die aan de bovenkant vertakken alsof het boomstammen met takken zijn en het plafond dat doet denken aan een bladerdak. Een adembenemende kerk. We gaan even rustig zitten en kijken naar alle mooie afwerkingen en architectuur keuzes. Dan gaan we via de andere zijkant naar buiten en zien we de kerk met z'n details van de andere kant. Vervolgens nog even het museum en daarna de toren in. De toren vonden we wat tegenvallen. Met de lift naar boven en daarna met de trap naar beneden.
Daarna was het tijd om de Sagrada Familia te verlaten een een hapje te eten (tapas). We komen bij een kleine Italiaans tapas restaurant uit waar we lekker eten. Daarna gaan we met de metro terug naar het hotel. Hier de voeten even rust gegeven om daarna een hapje te gaan eten met collega's van Jaap (Bert, Rudy en Tom). We spreken af op een plein waar we vervolgens niet gaan eten. We gaan naar "My Way" dat een straatje van het plein afligt. Hier eten we wat en daarna is het tijd de kroeg. We komen in een Irish pub en drinken hier wat halve liters en daarna geven Rudy en Tom het op. Bert gaat weer mee naar de cocktailbar van de dag ervoor. Hier nuttigen we weer de nodige cocktails en dan is het ruim na middernacht tijd om weer naar hotel te gaan. We hebben namelijk de volgende morgen kaartjes voor park Guell. Gelukkig pas om 11:30 want om 2:30 in bed was toch wel aan de late kant. Na een mooie dag gaan de oogjes dicht.

Zaterdag 6 mei
Vandaag wat langer in bed gelegen om de avond ervoor te verwerken. Rond 9:45 nemen we de metro naar het park. We stappen op een (onhandige) plek uit waardoor we nog een flink stuk moeten lopen en nog flink wat omhoog moeten, gelukkig is dit wel deels met roltrappen. Aangekomen was niet helemaal duidelijk waar we precies moesten zijn. Dus wat gewandeld en uiteindelijk het monumentale deel gevonden. Hier lekker van het goede weer en de prachtige banken, huisjes en wandelroutes genoten. Wat een prachtig park en wederom op een speelse manier ontworpen in de zo bekende Gaudi stijl.

We zitten wat, wandelen wat, eten wat en dan gaan we verder. Op zoek naar Hospitale de la Santa Creu I Sant Pau. Dit hadden we op een gegeven moment wel gevonden maar dit was een gewoon ziekenhuis en niet het ziekenhuis wat we zochten. Eerst maar wat gegeten om daarna nog even verder te zoeken. Uiteindelijk vonden we de ingang en gingen we een prachtig ziekenhuis complex op. De gebouwen staan uiteraard niet voor niets op de Unesco wereld erfgoedlijst. De gebouwen zijn prachtig aan de buitenkant, van binnen was het niet heel bijzonder en was er niet veel te zien. Veel gebouwen mochten we niet in. Nogmaals aan de buitenkant absoluut de moeite waard, maar de beperkte binnenkant maakt het eigenlijk de entreeprijs (13,-) niet waard in onze ogen.

Na dit bezoek gaan we terug naar het hotel om wederom de voeten even wat rust te geven.
Aan het begin van de avond gaan we weer naar Place de Catalunya om daar bij Tapas24 te gaan eten. Hier hebben we heerlijke tapas gehad, waarvan de oesters helemaal geweldig waren (niet goedkoop maar wel lekker)
Na de tapas zijn we naar Placa Reial gegaan. Dit is een groot plein vol met eettentjes en barretjes. Hier hebben we nog wat gedronken en mensen gekeken om op een schappelijke tijd (23:00) weer terug naar hotel te gaan. Lekker even uitslapen was het plan.

Zondag 7 mei
Vandaag werden we iets voor 9:00 gewekt door een commentaar speaker van buiten. Blijkbaar was er een hardloopwedstrijd en wij zaten naast het parkoer. Met muziek en af en toe commentaar zijn we wakker gemaakt. Toch lekker nog even in bed blijven liggen. Vandaag zou een relaxte dag worden. We zouden beginnen bij Arc de Triomf. Hier met de metro naartoe gegaan om er vervolgens naartoe te wandelen. Vanuit de Arc naar het Parc de la Ciutadella gegaan.

Hier ligt een heel erg mooie fontein. Ook een parlement, kerkje waar een dienst bezig is en een dierentuin die we niet bezoeken. Vanuit dit park wandelen we naar de oude markthallen waar opgravingen te zien zijn van de vroegere mark.
Vandaar naar de kerk Santa Maria del Mar. Ook hier is een dienst bezig. Gelukkig zijn de kerken dan wel gewoon open.
Na deze dienst wandelen we naar het Picasso museum. Onderweg stoppen we in een tapas restaurantje en we eten hier voortreffelijke tapas. Dan lopen we verder en zien het Picasso museum. Hier kunnen we gratis naar binnen omdat het de eerste zondag van de maand is. Helaas moeten we in de rij staan voor een kaartje dat pas ruim een uur later geldig is. Dus we moeten de tijd nog een uurtje zien te doden. Dit doen we met het chocolade museum. Dit was een flop. Vrij snel staan we weer buiten en gaan we een biertje drinken totdat we naar het Picasso museum kunnen.
Vervolgens naar binnen en hier de hele geschiedenis eigenlijk kunnen bekijken van de werken van Picasso inclusief schetsen uit schetsboeken.

Na een tijdje vinden we het genoeg en gaan we weer tapas eten. Dit doen we op een terras lekker in de zon. Hier wat gegeten en gedronken om weer even door te lopen. We hebben opzettelijk niet teveel tapas gegeten waardoor we nog ergens binnen gaan om de laatste honger te stillen. Als we hier het eten (mosselen en groene asperges) op hebben gaan we richting hotel om de trolleys op te halen en de metro naar het vliegveld te nemen.

We komen mooi op tijd aan op 't vliegveld, we checken in, gaan door de controle en dan zit de trip er bijna op. We wachten op t vliegtuig om dan terug naar Eindhoven te vliegen.

In het vliegtuig schrijf ik deze blog en hopelijk maar ik niet teveel typefouten.

De afgelopen dagen Barcelona waren heerlijk. Het weer was zeker de laatste twee dagen overdag erg goed, helaas koelde het 's avonds nogal af. De eerste twee dagen was het wisselend zonnig en bewolkt. Gelukkig niet koud waardoor een jas niet nodig was, een vest daarentegen wél. De relaxte sfeer, de mooie architectuur, de vriendelijkheid, het lekkere eten en het óveral kunnen eten maakte het een stad om zeker naar terug te gaan. We hebben ons geweldig vermaakt in die paar dagen.